Dan Lindblom
#96

Mullhyttan

Kontakt: lindblomdan@hotmail.com

Bil: Van Diemen RF90.
Bilen kördes 1990 av Ruud Spolder samt Martijn Koene för Van Amersfoort Racing, för att inför 1991 års säsong övergå till Nomag Racing baserat utanför Amsterdam. 1992 köptes bilen av Harald Beiter och kördes två race i den Tyska Formel Ford serien innan omständigheter gjorde fortsatt racing omöjlig för Harald. Tom O'Connor köpte bilen 2011 för att köra i den Irländska serien, mestadels på Kirkistown, Mondello Park samt några race på Bishopscourt. Tom vann 2013 års Northern Ireland Formula Ford Championship (pre 95 class) med bilen.
Bilen ser nu ungefär ut som då den tävlade under Formula Fordfestivalen 1990 med Martijn Koene som förare.



 



Racingkarriär:
Formel Ford 2014-

Mer om Dan: Har så länge jag minns varit nyfiken på racing och motorsport. Nyfikenheten kom dock inte att stillas förrän vid 53 års ålder då jag och en kompis fick idén att testa formelbilskörning. 
Sagt o gjort, en höstdag 2013 styrdes kosan mot Linköping och Sviestad-banan. Där anordnades teori, praktik för formelbilslicens samt körning med Formel Renault bilar. 

Körningen gav mersmak, licens kvitterades ut 2014 och en bil införskaffades i form av Formel Ford 1600. Debuttävling med min Van Diemen RF84 skedde på Ring Knutstorp under tävlingen Knutstorp Revival, sedan dess har tävlandet fortsatt.
Tävla Formel Ford är något av det roligare jag gjort. Kul och bra racing då det nästan alltid finns någon att tampas med under racen, samtidigt med bra kamratskap i depån. 
Kan starkt rekommenderas.

För ett par år sedan hämtades min RF84 till Irland varifrån samtidigt en Van Diemen RF90 hamnade i garaget. RF90:an är den jag kör med idag. Däremellan har jag tävlat med en Reynard 88FF som sedan sålts till Danmark. 

Ett tidigt "racingminne" är när Ronnie Peterson kom till missionskyrkan, vilken delvis fungerade som "ungdomsgård", i det lilla samhälle jag växte upp. Ronnie tog sig tid, ställde upp och berättade hur det var att vara racing och F1 förare. Minns inte exakt, men måste varit någon gång mellan 1973-75.

Måste, när jag  ändå skriver, ge ett stort tack till Morgan Palm som under åren hjälpt till med bilarna och stöttat under tävlingarna (sitter i den orangea Sparton-bilen, första bilden) .

Har tidigare tävlat hästhoppning samt haft amatörlicens för trav.

Är till vardags flygoperativ inspektör på Transportstyrelsen.